Der var vi i gang med praksis, eller er vi?
vi møter på Tromsdalen vgs. kl 11 mandag 21 sept. blir introdusert for praksiskoordinator som også er min veiledningslærer i sosiologi og sosialantropologi, og veilednings læreren i historie som jeg deler med Per Bjørnar, vi snakker litt løst og fast og går etterpå i et møte med alle veilednings lærerne og de andre studentene som har praksis på samme skole.
Informasjonen vi mottar er av generell karakter og virket greit nok der og da, noen uavklarte punkter når det gjelder arbeidsplasser og tilgang til fronter. Det er til å leve med. Bøker vi trenger i undervisningen blir tilgjengelige gjennom biblioteket på skolen heldigvis.
Tirsdag får vi arbeidsplasser. Vi deler rom vi fire som er i praksis.
Under dagen blir det klart for meg at det gjelder å utnytte tiden for undervisning til nettopp det, undervisning, det viser seg at mange av mine timer den første tiden blir å evaporere i forskjellige eksterne og interne arrangementer som besøk fra andre skoler, prøver, vikingdagen, mm. Vikingdagen skulle vært min første undervisningsdag men den blir heller en anledning til å gå ut i Tromsdalen med en av de klassene som jeg skal ha undervisning i. En fin mulighet til å se elevene i en annen sammenheng enn jeg vil få muligheten til i det vanlige klasserommet.
Vikingdagen er idretts elevenes "happening" på høsten der de arrangerer konkurranser og aktiviteter for seg selv og de andre elevene på skolen, typiske vikingaktiviteter er: trekke biler etter tau, bade i elva, gjørmebryting i pluss 4 grader og regn, mm. jeg vil seff komme tilbake til denne dagen etter at jeg har opplevd den.
Per Bjørnar og jeg var så vidt inne i historieklassen vi skal hospitere i å hilste på, de er ca 30 stykker og virket som en grei klasse noe Gudleiv også kunne bekrefte, det er visstnok flere som er genuint interessert i historie, det blir det dessverre en stund til vi selv får bekreftet, kanskje i neste uke hvis ikke flere timer fordamper,
Tiden framover vil jeg kunne bruke til forberedelser og lesing av pensum til ppu, og utarbeide opplegg til hva vi som studenter skal bidra med, jeg er ikke mindre spent etter å ha blitt informert, heller mer, vi vil være nødt til å presse oss inn i en undervisning som er allerede presset på tid, som sagt mye tid blir borte til andre ting som naturlig foregår på en skole, jeg undres på om disse veilederne våre er tvunget til å la oss hospitere?
tirsdag 22. september 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar