Observasjoner fra klassen i sosiologi og sosialantropologi 25.09-09.
5. og 6. Time på fredag 22 elever møter opp til timen , en kommer seinere pga en misforståelse om starttidspunktet. Timen starter en halvtime tidligere enn vanlig siden det er de siste timene på fredag, dette har klassen blitt enig med læreren om, men han bruker en del tid på å avklare om de er i stand til å gjennomføre ordningen og en del andre formaliteter.gruppen består av elever fra tre klasser, to på 2.trinn og to elever fra 3. trinn
Forelesningen begynner; han er en dreven underviser denne læreren, han har full kontroll fra tavla der han gjerne noterer stikkord og sier høyt hva han skriver. Han virker energisk og litt autoritativ, best vil jeg sammenligne han med skulptøren i den modellen med passive elever kontra aktive elever som resultat av lærerrollen. Elevene sitter rolig å tar imot undervisningen mens de tar notater, mange tar notater på pc og det ser ikke ut som om det foregår noe uautorisert nettsurfing mens undervisningen pågår. Læreren kryddrer forlesningen med sentrale spørsmål fra emnet, det er gjerne 5-6 stykker som går igjen som svarere og de er jenter for en stor del, en gutt svarte på spørsmål
Vi tar 5.min pause, da kommer facebook raskt på banen, elever kommer å går og det går litt mer enn 5.min før timen er i gang igjen. Læreren presenterer et sett med oppgaver fra læreboka og elevene arbeider ivrig videre på egen hand, de finner selv samarbeidspartner (naboer) støynivået er fullt ut akseptabelt. Noen setter på musikk i øret, en var på nettet å surfet men ble avslørt og tiltalt for det, han søkte etter informasjon til oppgavene de arbeidet med , men hadde nok fortere og enklere funnet svarene i boka. Når timen nærmer seg slutt er de fleste klare til å forlate klasserommet, det gjør de da også når læreren sier fra.
mandag 28. september 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar